Model alma yoluyla öğrenmenin en
yoğun olduğu okul döneminde (7-15 yaş) televizyon; çocuklarımızın zihinsel,
sosyal ve ahlaki gelişimini yakından etkilemektedir. Bu dönemde çocuklarımızın
doğruları yanlışları, iyileri kötüleri, güzelleri çirkinleri öğrenmeleri ahlaki gelişimlerini; toplum içinde ben
kimim?, cinsiyete ilişkin toplumsal rollerim nelerdir?, kişisel ve ailevi
sorumluluklarım nelerdir?, içinde yaşadığım toplumun
örfleri-adetleri-gelenekleri-inançları nelerdir? gibi sorulara cevap aramaları sosyal gelişimlerini; kültürün,
toplumunun özelliklerini analiz edip güzelliklerini ve eksikliklerini fark
etmeye çalışması, geçmişi yorumlama ve geleceği de yordamaya çalışması, kendi
hayatı ile ilgili ciddi planlar yapmaya başlaması zihinsel gelişimlerini sürdürdüklerini göstermektedir.
Televizyon, böylesine kritik bir
dönemde çocuklarımızın gelişimine destek olabileceği gibi çok ciddi zararlarda
verebilir. Bunun için televizyonu ne yok sayabiliriz ne de tamamen hayatımızın
merkezine alabiliriz. Yapmamız gereken televizyonu kontrol altına almaktır.
Televizyonu kontrol altına almak ne demektir? Televizyonu kontrol altına almak;
sana ne katacağını ve senden ne götüreceğinin farkında olmak, ne zamanlar
izlememiz gerektiğini bilmek (dersten arta kalan vakitte mi televizyon yoksa
televizyondan arta kalan vakitte mi ders), neyi niçin izlediğini bilmektir. O
halde amacına uygun bir şekilde ( haber, belgesel, fikir-tartışma programları,
yöreyi- kültürü anlatan filmler, hobilerle ilgili ve gelişim alanlarını
destekleyen programlar ) kullanıldığı zaman çocuklarımızın gelişimlerine katkı
sağlayacaktır. Aksi takdirde zamanımızın çoğunu alıp götüren, çocuklara
ahlaki-sosyal gelişimlerinde olumsuz model teşkil eden (cinsellik ve
saldırganlık dürtülerini tahrik ederek sapkınlık oluşturan), aile ve okul
hayatında çatışmalar yaşamasına sebep olan bir durum olarak karşımıza
çıkacaktır.
Çocuklarımızın okul motivasyonunu
ve ders başarısını artırmak zamanın iyi planlanmasıyla mümkündür. Yapılan ders
programı, çocuğun ihtiyaç duyabileceği her türlü faaliyeti belli düzeylerde
gerçekleştirebileceği şekilde oluşturulmalıdır. Eğer önemli bir futbol maçı veya
vazgeçemeyeceği bir program varsa onu derslerini ve diğer işlerini aksatmayacak
şekilde izlemesine izin verilmelidir. Televizyonu tamamen yasaklamak
hırçınlaştırıp ders başarısını düşürebileceği gibi kontrolsüz bırakmakta okul
motivasyonunu olumsuz etkileyecektir. O halde yok sayamadığımız televizyonu
aile düzenimizi ve çocuklarımızın gelişimini olumsuz etkilemeyecek şekilde
hayatımıza yerleştirmeliyiz.
Şanver YEREBAKAN
Klinik Psk. / Psikoterapist
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder